Anatomie vozu KODIAQ bude v celé kráse k prozkoumání na akci BARTH DAY v sobotu 11. 11. 2017 v areálu TipSport arény.

Spatřit lze všechny důležité prvky struktury karoserie – deformační zóny, výztuhy dveří, skelet zajišťující prostor pro posádku, který vymezuje A-sloupek, B-sloupek, práh a střecha. Odkryté jsou pozice jednotlivých typů airbagů, včetně pyropatron, a také senzory nárazu po obvodu vozidla. Odhalené jsou i prvky aktivní bezpečnosti – asistenční systémy, např. přední radar a kamera, senzory mrtvého úhlu či parkovací senzory,“ komentuje Petr Kraus, vedoucí Vývoje bezpečnosti vozu.

Prozkoumat je možné i strukturu sedadel ve všech řadách včetně systému klimatizovaného sedadla a mechanismu elektrického ovládání poloh, které je navíc plně funkční, a lze tak krásně vidět celou mechaniku tohoto řešení. Stejně tak je funkční elektrické ovládání oken ve dveřích s velkoplošnými výřezy, do nichž se díváte jak do akvária, když se okno sune dolů. Odkrytý je také mechanismus vyklápěcího tažného zařízení. 

KRITÉRIA BEZPEČNOSTI SE ZPŘÍSŇUJÍ

Radary a airbagy jsou dnes už povinnou výbavou pro všechny vozy

„U každého nového vozu samozřejmě zdokonalujeme úroveň pasivní bezpečnosti. Jde o evoluci zádržných systémů, jako jsou airbagy a pásy, vývoj obkladových dílů v interiéru, sedaček a přístrojové desky s ohledem na možný náraz.

S modelem KODIAQ znatelně postoupily systémy aktivní bezpečnosti. Ve standardní nabídce má automatické brzdné systémy, které umí rozeznat překážku a aktivují brzdy ještě před nárazem. A následují je další systémy, které pomáhají řidiči auto ovládat, jako zadní radar pro pokrytí slepého úhlu, multifunkční kamera rozpoznávající například dopravní značky či systém upozorňující na únavu řidiče. Vývoj vozu jde dopředu ve všech směrech, a s ním se stupňují i kritéria pro hodnocení bezpečnosti, vyvíjí se legislativa, vznikají nové předpisy. Na všechno je nutné reagovat.

FABIA třetí generace mohla mít v roce 2014 radar v 50 procentech produkce, a na pětihvězdičkové ohodnocení dosáhla, KODIAQ ho už musí mít ve všech vozech. Reagujeme na vývoj bezpečnosti a vozy podle toho vybavujeme. Radary a airbagy jsou dnes už povinnou výbavou pro všechny vozy.“

KAROSERIE: DŮMYSLNÉ TĚLO VOZU

„O bezpečnost cestujících, ale i ostatních účastníků silničního provozu se stará řada vyspělých kamerových, radarových či senzorických systémů. Základním stavebním prvkem je ovšem pevná struktura karoserie, tvořící v případě nehody bezpečný prostor pro posádku vozu. Pasažéry dále chrání až 9 airbagů a další zádržné systémy, jako jsou pásy, hlavové opěrky, přístrojová deska, pedály nebo dětské sedačky. Karoserie automobilu, základní a nejdůležitější prvek ochrany posádky, se skládá ze stovek dílů podle typu vozidla. Funkčně je rozdělena na dvě části – deformační úsek v přední a zadní části vozu, jež má za úkol pohltit a ztlumit energii nárazu, a kabinu, prostor pro posádku, který se naopak deformovat nesmí.

Tělo vozu, tedy karoserie, je důmyslně složeno z různých materiálů, aby při nehodě co nejlépe uchránilo posádku vozidla. Karoserii dokážeme optimalizovat díky virtuálním metodám, které jsou dnes alfou a omegou naší práce. Jejich prostřednictvím hledáme správná místa pro využití hmotnosti, kde je potřeba. Ve zkratce řečeno hledáme cesty k pevnější a lehčí karoserii zároveň.

KODIAQ v řezu odkrývá ta důležitá místa, kde je použitý vysokopevnostní materiál. Je dobře vidět rám a systém ochrany posádky. V přední části karoserie jsou vidět deformační zóny, které musí dovolit karoserii, aby se deformovala a absorbovala energii z nárazu.

CO ODKRYJÍ PRŮHLEDNÉ DVEŘE?

„Z pohledu pasažéra jsou dveře vozu vstupem a určitě i odkládacím prostorem. Vývojáři musí do dveřního prostoru u dnešních vozů vměstnat technickou všehochuť – výztuhy, řídicí jednotky, zámek, kliku, spouštěč skla, omezovač, reproduktory, kabelové svazky a třeba i novinku na ochranu hrany dveří Door Protector. Dveře ze strany interiéru musí kromě ergonomie nabízet také praktičnost, tzn. třeba prostor pro lahev či schránku na vestu, opominut dnes není ani pro vozy ŠKODA typický deštník.

Pro každý díl je potřeba zajistit specifické zástavbové podmínky s ohledem na jeho funkci. Se zvyšujícím se množstvím výbav, funkcí a variant dnešních vozů je čím dál náročnější vše vtěsnat do ohraničeného prostoru bočních dveří, tak aby dveře zároveň plnily požadavky na bezpečnost vozu. V oblasti dveří jsou vymezené zóny, ve kterých z důvodu ochrany posádky nesmějí být umístěny některé zástavbové díly.“